Využití hliníku pro výrobu karosérií osobních vozidel umožňuje současný trend snížení hmotnosti vozů. Souvisí to i s tlakem na výrobce, který musí snížit hodnotu vyprodukovaného oxidu uhličitého při provozu auta na hodnotu 95 g na 1 km. Nicméně v konstrukci hnacího ústrojí a náprav stále dominují ocelové slitiny.
Super Light Car
Směr vývoje v automobilovém průmyslu v souvislosti s využitím hliníku v konstrukcích vozů byl na programu konference Super Light Car. Bylo prokázáno, že úspory hmotnosti vozů mohou dosahovat až 37 % ve srovnání s ocelovými karosériemi. Zároveň se jedná i o úsporu finanční, přibližně 5 Euro na 1 kg hmotnosti karosérie. Povrchové díly karosérií přitom vykazují úsporu ještě větší, dokonce 50% hmotnosti oproti oceli. Úspora hmotnosti je však jedna věc, technologické řešení věc druhá.
Automobilky musí neustále dbát u hliníkových dílců na odolnost proti UV záření, musí řešit technologii spojování materiálu, lakování karoserie atd. Další úskalí spočívá v dosti vysoké ceně hliníku a velice problematická a nákladná je i jeho recyklace. Ocel se přece jen recykluje mnohem snáz. Recyklovaný hliník také nepředstavuje téměř žádnou úsporu, rozdíl v ceně mezi materiálem vyrobeným z bauxitové rudy a recyklovaným hliníkem je jen 5%.
Hliník v luxusních vozech je běžný
Dnes se hliník využívá zpravidla jen pro luxusní vozy, zejména pro vnější viditelné dílce. Hliníkové karosérie můžeme vidět u modelů automobilek Mercedes, Audi, LandRover, BMW, Toyota, GM a Ford. Zásoby hliníku na Zemi jsou však poměrně velké, největším výrobcem hliníkových polotovarů (hlavně plechů) je v současné době Čína. Tam se vyprodukuje každý rok přibližně 60 milionů tun čistého hliníku.
Využívání hliníku do budoucna budou podporovat i nové technologie vyvíjené ve zkušebnách a laboratořích. Půjde např. o tzv. klinčované spoje, hybridní spoje, od věci není ani výroba hliníku s výztuží z uhlíkových vláken, jakožto vhodného pevného kompozitu. Neustává vývoj speciálních temperovaných nástrojů pro práci s hliníkem, linek na výrobu sendvičových konstrukcí s hliníkovou pěnou, atd.